گوگرد زدایی از مازوت و روش های سولفور زدایی
نوشته شده توسط : آرال شیمی

مقدمه

مازوت با دنیای عجیب و غریب خود این روزها، تیتر اول بسیاری از خبرگزاری ها شده است. در این مقاله در ابتدا مازوت را معرفی می کنیم، مزایا و معایب آن را توضیح خواهیم دارد و روش های گوگرد زدایی از مازوت و همینطور تکنولوژی سولفور زدایی را بررسی می کنیم.

تعریف مازوت

مازوت نام دیگر نفت کوره است و در لیست هیدروکربن های نفتی قرار دارد. این محصول پس از پالایش نفت خام و همینطور بنزین به دست می آید. مازوت به واسطه رنگ سیاه خود، مشهور به نفت سیاه است.

 

 

 کاربردهای مازوت

1-  این ماه برای گرمایش خانه و همینطور مراکز تجاری استفاده می شود.

2-  برای سوخت کامیون ها و کشتی ها مناسب است.

3-  مازوت ها در بویلرها برای گرم کردن استفاده می شود.

 

گوگرد زدایی از مازوت

مزایا و معایب مازوت

مازوت ها اگر فاقد گوگرد باشند ماده ای اثربخش و پر کاربرد هستند اما نوع سنگین و حاوی گوگرد آن معایب خاص خود را دارد

مزایای مازوت

اصراری به استفاده از مازوت وجود ندارد اما این ماده کاربرد زیادی در دنیای امروز دارد و این موضوع سبب شده تا اصول گوگرد زدایی از مازوت به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. امروزه از مازوت ها در خانه و همینطور برخی مشاغل استفاده می شود.

معایب مازوتگوگرد زدایی از مازوت

مازوت یک نوع سوخت فسیلی حاوی گوگرد است که سوزاندن آن برای سلامتی انسان خطرناک است و به این ترتیب گوگرد زدایی از مازوت اهمیت زیادی دارد. زمانی که مازوت می سوزد ترکیب sox از آن انتشار می یابد. این ترکیب شامل یک گاز سمی است که برای سلامتی بدن انسان ضرر آفرین است. این گاز وزن بیشتری به نسبت هوا دارد و همینطور بوی بدی از خود تولید می کند که شاید در سطح بالا کشنده باشد. 

خطرات زیست محیطی مازوت

اثرات ورود مازوت به محیط زیست نگرانی مهمی است که بارها در مورد آن صحبت شده است. در نیروگاه های حرارتی از مازوت برای گرم شدن بویلرها استفاده می شود. زمانی که مازوت و یا انواع دیگر نفت های کوره وارد محیط زیست می شود، آثار مختلفی با هم خواهد داشت. نفت های کوره مانند مازوت شامل یک سری مواد شیمیایی مختلف هستند. هر یک از این مواد از مخلوط مربوط به خود تهیه شده اند. زمانی که مواد به بخاک و یا آب های سطحی دسترسی پیدا می کنند، بخشی از آنها تبخیر می شود اما بخش دیگری در آب و خاک حل می شود و این موضوع به دلیل نشتی مخازنی است که از مازوت ها نگهداری می کند.

آن بخش از مواد که تبخیر شدند به واسطه تابش نور خورشید امکان تغییر به ترکیبات دیگر دارند. چنین جریانی بر اساس فعالیت های قارچ و باکتری نیز صورت می گیرد. در واقع این مواد تا مدت ها در محیط زیست باقی می کنند و در نهایت سبب ایجاد یک سری مواد شیمیایی سمی می شود که به نوبه خود بسیار خطرناک هستند.

 

 گوگرد زدایی از مازوت

گوگرد زدايي الكتروشيميايي

گوگرد زدایی از مازوت یکی از روش هایی است که سبب می شود محصولات نفتی مانن مازوت بهبود یارند. در واقع ترکیبات گوگردی به اکسیدهای گوگرد sox تبدیل می شود. این اکسیدها سبب بارش باران اسیدی می شود و به واسطه آن محیط زیست نیز بسیار تحت تاثیر قرار می گیرد.

یکی از روش های گوگرد زدایی از مازوت، روش جدید الکتروشیمیایی است که در این روش به صورت همزمان از یون پرفرات fe VI استفاده می شود که در واقع اکسی کننده بسیار قوی هستند.  

 

 

گوگرد زدایی از مازوت به روش اکسیداسیون

گوگرد زدایی از مازوت به روش اکسیداسیون با استفاده از پراکسید هیدروژن صورت می گیرد که نقش اکسنده را ایفا می کند. کاتالیست ها ، هتروپلی اکسو هستند و همین طور استونیتریل ها نیز نقش حلال را دارند. در این روش نسبت مولی پراکسید هیدروژن، زمان واکنش و مقدار کاتالیست بسیار مهم است. مقدار گوگرد موجود در میعانات نیز در این راستا اهمیت زیادی دارد. 

جهت دریافت کامل مقاله به سایت آرال شیمی مراجعه فرمایید. 





:: برچسب‌ها: #مزایای مازوت , #معایب مازوت , #گوگرد زدایی از مازوت , #آرال شیمی #نفت خام , #کاربردهای مازوت ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: